Door op "Alle cookies accepteren" te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om de navigatie op de site te verbeteren, het gebruik van de site te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen. Bekijk ons Privacybeleid voor meer informatie.

Stappenplan: zo start je als freelancer

Starten als freelancer: een droom die je graag werkelijkheid maakt? Wij zijn fan! 9 stappen, meer heb je daar niet voor nodig. Zo spring jij vlotjes in dat freelance ondernemersavontuur. En geloof ons: ‘t is de moeite.

Gepubliceerd op
Geüpdatet op
26/9/2025
Leestijd
minuten
Eenmanszaken

1. Welke ondernemingsvorm kies je als freelancer in België?

Freelancen kan in België als:

  • een natuurlijke persoon met een eenmanszaak 
  • als vennoot in een vennootschap

Elke ondernemingsvorm heeft een eigen setje voor- en nadelen én specifieke voorwaarden. Welke vorm het best bij jou past, hangt af van jouw situatie. In deze blog vind je die verschillen. 

Wat je ook kiest: je moet sowieso enkele administratieve verplichtingen in orde brengen voor je als freelancer start.

2. Registreer je onderneming bij de KBO

Knoop doorgehakt, ondernemingsvorm gekozen die matcht met jou? Tijd om die te registeren in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). En ja, dat is verplicht.

Waar kan je dit doen? Spring eens binnen bij een erkend ondernemingsloket, Liantis bijvoorbeeld.

Tip van Tante Shelter: doorloop de procedure online. Snel en makkelijk!

3. Bepaal je vestigingsplaats als zelfstandige

“En waar zit gij?” Niet als in ‘op een stoel aan je bureau’. Wél: wat is het adres van je onderneming?

  • Je moet minstens één vestigingseenheid hebben. 
  • Met een écht adres (en dus niet gewoon een postbusadres), waar je minstens één zelfstandige activiteit uitoefent. 
  • Vennootschap opgericht? Dan moet je ook verplicht een maatschappelijke zetel aangeven: de officiële vestigingsplaats van je onderneming.

“Ja maar, maatschappelijke zetel en vestigingseenheid, wat is het verschil?” Dat lees je hier!

4. Je btw-nummer aanvragen en activeren

Een onderneming heeft een ondernemingsnummer nodig, maar niet elke onderneming heeft een btw-nummer. Dat heb je pas nodig als je btw-plichtig bent als zelfstandige.

  • Ben je btw-plichtig? Dan moet je je btw-hoedanigheid aanvragen en activeren. 
  • Dat kan via de FOD Financiën of een ondernemingsloket, ten minste twee dagen nadat je jouw onderneming inschreef in het KBO en voor je jouw activiteit start.
  • Gebeurd? Proficiat: je hebt officieel een btw-nummer!

Meer over btw-hoedanigheid vind je hier.

5. Sluit je aan bij een sociaal verzekeringsfonds

Voor je freelance activiteit start, moet je aangesloten zijn bij een sociaal verzekeringsfonds (bv. Liantis). 

Een sociaal verzekeringsfonds zorgt voor de berekening en de inning van je sociale bijdragen en voor de doorstorting van je bijdragen naar de overheid. 

Die sociale bijdragen zorgen ervoor dat je sociaal beschermd bent. Je bouwt pensioenrechten op, je hebt recht op terugbetaling van medische kosten, je kan aanspraak maken op een uitkering bij arbeidsongeschiktheid … Enfin, heel wat voordelen.

6. Verwittig je ziekenfonds dat je start als zelfstandige

Om in orde te zijn met je ziekteverzekering, moet je aangesloten zijn bij een ziekenfonds. Heb je al een vaste ziekenfonds-partner in crime? Laat hen even weten dat je gestart bent als zelfstandige.

En ben je nog niet aangesloten bij een ziekenfonds? Check hier alle ziekenfondsen in België en vind jouw match.

7. Open een professionele zichtrekening voor je freelance activiteiten

Uitkijken naar die eerste centen die binnenrollen … op jouw professionele rekening: als zelfstandige heb je een zakelijke zichtrekening bij een in België gevestigde bank nodig.

Zo bewaar je dat overzicht tussen fun privé-aankopen en zakelijke uitgaven. En vooral: zo ziet de fiscus niet hoe graag jij op zondag koffietjes gaat drinken met je vrienden.

8. Houd je boekhouding bij

En het liefst zo correct mogelijk ook. Neem dus een goede boekhouder onder de arm. Iemand die advies geeft en voor de nodige rust zorgt, zodat jij maar met één ding bezig moet zijn: freelancen.

Of doe je liever zelf je boekhouding als freelancer? Dat kan makkelijk via Dexxter!

9. Sluit je aan bij Creative Shelter en hou meer over als creatieve freelancer

Ben je een creatieve freelancer (copywriter, grafisch ontwerper, fotograaf …)? Dan kan je via Creative Shelter je auteursrechten factureren. 

  • Zo hou jij tot 20% meer netto over aan je creatieve werk. 
  • We nemen ook heel wat administratie en verzekeringen van je over.

Luister maar naar freelance motion designer Zoë Van kuyk

“Ik sloot me vrij snel aan bij Creative Shelter. Als starter heb je zoveel op je bord, dus het is heel fijn dat zij daar al wat van afnemen. De vragen die ik al gesteld heb! En je verdient nog eens meer ook. Zalig.”

Benieuwd of jij auteursrechten kan factureren? Test hier of jij in aanmerking komt.

Dus, klaar om te starten als freelancer?

Met dit stappenplan komt het helemaal goed. Alle stappen afgevinkt? Dan is ‘t tijd om je tarief te bepalen. Hoe je dat doet, lees je in de blog ‘Hoe bepaal je je tarief als freelancer’.

Bron: Liantis - Klaar om te starten als zelfstandige

Inhoudstafel
Ben jij geïnteresseerd in meer Creative Shelter?
Volg hier een infosessie

Kom jij in aanmerking?

Ben jij een creatieve maker? Dan is jouw werk waarschijnlijk beschermd door het auteursrecht. En dat kan jou tot 20% meer opleveren. Netto.

Te mooi om waar te zijn? Nee, alleen te mooi om te laten liggen.

Bekijk andere artikels 
zoals deze

Accountants
Auteursrechten

IT’ers en auteursrechten in 2026: van uitsluiting naar herinvoering

Vanaf 2026 genieten IT-professionals opnieuw van het fiscaal gunstregime voor auteursrechten. Voor softwareontwikkelaars en analisten betekent dat een forse nettobonus. Als accountant betekent dit een belangrijke uitdaging.

Lees meer
Eenmanszaken
Vennootschappen

Peppol e-facturatie vanaf 2026: jouw opties

Vanaf 1 januari 2026 zijn pdf-facturen officieel passé. Facturen tussen Belgische ondernemingen moeten dan verplicht via het Peppol-netwerk passeren. We geven je graag tips om dat vlotjes te laten verlopen. Hier vind je een overzicht van tools om Peppol-compliant en efficiënt te werken.

Lees meer
Eenmanszaken

Zelf boekhouden met Peppol: de beste tools

Doe je graag zelf je boekhouding? Met deze online accounting tools ben je klaar voor de verplichte Peppol e-facturatie vanaf 2026.

Lees meer