Door op "Alle cookies accepteren" te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om de navigatie op de site te verbeteren, het gebruik van de site te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen. Bekijk ons Privacybeleid voor meer informatie.

Hoe verlopen buitenlandse overschrijvingen buiten de EU?

Natuurlijk kan je factureren aan opdrachtgevers buiten de EU. Dan komt er op de factuur ‘export’ en 0% btw te staan.

Wil je een internationale overschrijving uitvoeren, dan krijg je als betaler de volgende opties:

  • De kosten zelf dragen;
  • De kosten delen met de ontvanger;
  • De kosten volledig door de ontvanger laten dragen.


Bij buitenlandse betalingen vragen we doorgaans om het volledige factuurbedrag te ontvangen, en dat de opdrachtgever de kosten voor de overschrijving draagt. Wel hebben we het liefst dat de betaling in euro gebeurt, zo vermijden we wisselkoersrisico, waarbij de wisselkoers tussen de euro en de vreemde valuta mogelijk voor een nadeel zorgt. 

Als we door de wisselkoersen niet het volledige bedrag ontvangen van je opdrachtgever, nemen we uitzonderlijk de kost voor de overschrijving voor onze rekening—tenminste, als je factuurbedrag hoger ligt dan 2 500 euro. Als je betaling gewoon in euro gebeurt, kan je factuurbedrag natuurlijk wel lager liggen.

We accepteren geen buitenlandse betalingen via PayPal of creditcard, want die hebben een hoge verwerkingskost. Daarom raden we een betalingsplatform zoals Wise of Xoom aan. Via Wise maak je op een makkelijke en goedkope manier vreemde valuta over naar buitenlandse bankrekeningen. Je opdrachtgever kan gratis een account aanmaken en ons een betalingsverzoek sturen. We moeten de betaling eerst accepteren, dus zorg er zeker voor dat je de juiste contactgegevens gebruikt (administratie@creativeshelter.be). Zo komt het juiste bedrag op onze rekening terecht en kunnen we je snel betalen.