Sturen jullie facturen via Peppol of e-invoicing?
Dat doen we, vaak zelfs! Vanaf 2026 is het zelfs verplicht voor al je b2b-facturatie, maar openbare instellingen (steden, gemeenten, overheden) werken al even met Peppol en wij dus ook.
Benieuwd of we jouw facturen via Peppol versturen?
In het facturatieplatform kan je dat per klant zien, aan de hand van hun Peppol-status:
- Status ‘Actief’: we versturen je factuur via Peppol naar deze klant.
- Status ‘Uitgeschakeld’: we versturen je factuur voorlopig nog via e-mail.
- Klik op ‘Inschakelen’ als je wil dat we via Peppol versturen.(Vanaf 2026 is die optie automatisch ingeschakeld.)
- Status ‘Niet actief’: je klant heeft zich nog niet geregistreerd op het Peppol-netwerk.
Opgelet: de Peppol-status is enkel zichtbaar voor Belgische ondernemingen. Naar particulieren of buitenlandse ondernemingen versturen we facturen enkel via mail.
Geef een e-mailadres door per contactpersoon
Vul voor de contactpersoon een e-mailadres in voor facturen en creditnota’s. We brengen je klant per mail op de hoogte dat we een Peppol-factuur verzonden hebben.
Peppol en bestelbonnen, hoe werkt dat?
Openbare instellingen werken (bijna) altijd met bestelbonnen. Heb je een bestelbon? Vul bij het aanmaken van je factuur dan het bestelbonnummer in bij het veld ‘referentienummer’. Zonder referentie kan jouw klant de factuur niet koppelen aan een bestelbon. Je klant kan kiezen om Peppol-facturen automatisch te weigeren als het bestelbonnummer ontbreekt.
Vergat je het bestelbonnummer op te geven? Dan brengen we je op de hoogte.
Zo, nu weet jij ook hoe dat in elkaar zit!
Meer weten over Peppol? Bekijk onze blogs: