Sturen jullie facturen via Peppol of e-invoicing?
Dat doen we, vaak zelfs! Vanaf 2026 is het verplicht om al je B2B-facturatie via Peppol te laten verlopen, maar openbare instellingen (steden, gemeenten, overheden) werken nu al zo goed als altijd via Peppol-facturatie. Of anders gezegd: e-invoicing.
Dit kan vanuit ons facturatieplatform, maar daar gaat een klein beetje voorbereiding aan vooraf.
Eerst en vooral: je bestelbon. Die is niet verplicht voor Peppol, maar openbare instellingen werken er (bijna) altijd mee. Heb je er een ontvangen? Check dan zeker of die werd opgesteld met de gegevens van Creative Shelter. Het is heel belangrijk dat de bestelbon onze gegevens bevat. Meer daarover lees je hier nog eens!
Als tweede maak je je klant aan zoals gewoonlijk. Je facturen en creditnota’s worden verstuurd via Peppol, maar je vult best nog steeds het e-mailadres van je contactperso(o)n(en) in. Zo weten we wie we eventueel kunnen bereiken voor communicatie die gaat over facturen, creditnota’s en herinneringsmails.
Offertes worden nog steeds per mail verstuurd!
Bestelbon correct, klantprofiel aangepast? Tijd om te factureren!
Als je een bestelbon hebt, vul je bij het aanmaken van je factuur het bestelbonnummer in bij het veld 'referentienummer'. Zonder referentie kan jouw opdrachtgever de factuur niet koppelen aan een bestelbon, en kan je factuur geweigerd worden, zeker bij overheidsinstellingen.
In het veld 'opmerkingen' vermeld je 'factuur versturen via Peppol'. Dan zorgen wij ervoor dat de factuur via e-invoicing je opdrachtgever bereikt.
Goed om te weten! Vervallen facturen die verzonden werden via Peppol, worden automatisch opgevolgd. Zo krijgt je opdrachtgever 2 dagen na vervaldag een herinnering en deze herhaalt zich wekelijks, tot we de betaling ontvangen. Betalingsherinneringen hoef je dus ook nergens aan te vinken bij de klantenfiche.
En klaar, meer hoef jij zelf niet te doen!